Sunday, June 3, 2012

saye seorang CHEF wannabe....ngahahah!!

Bismillahirrahmanirrahim...

ngahahahahah....gelak lagi...ngahahahahaha!!!!
gua la seorang yg perasantan nak jadik masterchef...padahal jadik masterji pong xlepas...haissyyy...
tapik berkat kesungguhan di hujung minggu yg sgt lapang...aku pon g kedai mnghabiskan duit mmbeli barang utk menerai membuat makanan2 yg dr dulu nk terai....
walopon kurang berbakat....tapik akhirnye kepuasan tu tercapai bercampur dgn sedikit kekuciwaan utk kuih2 yg xjadik...hoho....

1st trial aku ialah membuat KEK LUMUT...jengjengjeng...
resipi ni very the kacang goreng....ikot jek sukatan kompem mnjadik...tapik sebab aku da sebok mngacau adunan br tgk2 rupenye susu pekat aku da abes..maka aku xletak...hasilnye kurang manis...hahaha...xpe2...bawak opis mereka kate sodap......

2nd trial....aku wat CHEESE TART...
baru aku tau nape bnde alah ni mahal...sbb cheese pon da mahal pastu mnyanyi jugakla nk siapkan shell die...tu xcampur lorek2 bunga atas cheese...perghh...smpai tido mlm berdengkur aku di buatnye...tart ini sgt comel kerana aku trsalah saiz beli mould die..hahaha...da jenuh nk menggentel doh dlm mould tuh...xpe usaha tangga kejayaan.....

3rd Trial....aku wat pavlova......
ye...pavlova diatas xde whipped cream...akceli aritu aku da beli da....skali tersalah daa...aku bleh beli whipping cream for cooking...haisyyy....hasilnye mkn dgn kiwi jek...bolelaa kl rerase nk sakit gg sbb manis......time wat adunan ni hati da bunga tgk mnjadik meringue aku...hihi...skali rase cm gula tumpah sbb dlm resipi guna telur saiz A...aku trlupe kt uma telur saiz C.....sukatan gula plak ikot telur saiz A....maka...aku pon da penin..sbb manis sgt n sbb saiz telur pon leh x cam....chett......
xpe...aku akn buktikan aku boleh...yay!!!!

ok tu yg jadik....walopon xbape nk perfect kan..
yg langsung xperfect ialah....
MACARONS....
chettt...

aku wat French Method...sbb xdak termometer nk sukat suhu gula kl gune Italian Method....huhu....
then aku pon xdak penimbang kt uma.....maka gune teknik suka suki...
hasilnye...sgt membuat hati geram dan padan muka aku....hahahha...
baru aku tau nak wat natang ni mmg susah n very sensitive....
mybe aku ter over kaco adunan smpai ia jadik retak....then sukatan gula n almond ground pon silap smpai xdak skirt...
maka kite da tau macarons ni adalah jantan...hahahha.....
xpe..kang ade duit aku nk try lg smpai muntah....
nk g class.....teramat la mahal...huh....

okla......jika saye da berjaya betol2...anda bolehla meletak tempahan....hihi...
*bajet ade pembaca tegar yg nk order kannnn*

okeh2...sudah tamat...
chalo mere bete!!!!

2 comments:

  1. waa..mmg chef betul ni..skali 4 di review..i baru nak test wt macaroon tu..hopefully menjadik la

    ReplyDelete
  2. hihi....2hari bertungkus lumus sambil menekkan bil air,elektrik dan mnghabiskan gas dapor...mmg puas ati.....macarons tu mmg susah gill....ntah ble kot bleh dpt yg perfect...adehlaa...

    ReplyDelete