Monday, December 21, 2009

ati manusia = ati sumpah2.....???



1st of all...aku terdetik nak wat entry ni setelah aku dgr info dr Hot.FM pg tadi.....
citer berkenaan sorg gadis (si kakak) ni....family bf n bf dtg nak merisik si kakak...then sesampai dirumah...si adik plak yg kua antar minuman kat tetamu (keluarga bf si kakak).....skali tuh....agaknye ni yg dinamakan cinta pndang sekilas....si bf tros nak merisik si adik plak.....maka si kakak ni rase mcm tertipu jek....
apakah????
sekali pndang tros macam tuh bleh bubah....kalau aku berada disituasi si kakak....mybe aku akan nasihat si adik aku tuh utk piki pnjang...coz mnla tau...tetibe nmpak plak adik kepada si adik lg...tros trpikat ngn yg tuh plak....cane??
pastuh aku xsempat plak nak dgr radio tuh smpai abes topik coz g keje.....

smpai tmpat keje....otak aku masih ligat lg piki ttg topik td.....knp senangnye nak bubah ekk??? nak2 perkara yg melibatkan ati dan perasaan.....
bercintan cintun bagai nak rak..3-4taun..then...sekelip mata...dgn kehadiran org ketiga...sumenye musnah...puncanye...ati da bubah keangin monsun laut china selatan...asalnye laut india....

kl tnye pada kaum lelaki..of kos mereka salahkan kaum wanita...dan jugak sebaliknye......
bg aku....tuh terpulanglah...kite xleh nak mnjadik hakim dunia yg adil.....mesti ade biase punye....sbb klo tnye aku pon...of kos aku jawab laki...based on my experiencela...

kdg2 mmgla xleh nak salahkan org yg da bubah ati tu jek...mybe ade sbb knp die bubah ati...tapikkan....bg akulah...kl da tau ati tuh senang nak bubah...jgn terlalu mudah mmberi harapan....ade sesetengah manusia...bile harapan da diberikan...die betul2 akan mngharap pada harapan tu jek...tapik bile da putus harapan....mcm2 bleh trjadik kt manusia tuh...(errkkk...penin ngn ayat sendrik)

ok..kmbali pada citer si kakak td....agaknye knp si bf tuh senang2 jek nak bubah ati dr si kakak kepada si adik.......adakah sbb slame ni si bf tuh xdela cinta sgt kat si kakak...ataupon...si bf ni mmg pecinta wanita..pntang nmpak pompuan cun sket tros jatuh ati...ataupon mcm2 lg la alasan len.....
mmg rase macam nak karate tengkuk si bf tu ajek kl si bf bg alasan...
'itulah cinta....xboleh dijangka apa akan berlaku'.........
ape plak nak jadikan cinta sebagai alasan......patotnye jawapan yg diberikan...
'itulah nafsu mataku..pantang nmpak awek dahi licin'.....
but no wonderla.......kebanyakkan kes yg berlaku mesti melibatkan 'ati lelaki yg berubah'....dan jarang2 melobatkan 'ati perempuan yg berubah'.....
aku bukan biase...tapik merujuk pada fakta,pemerhatian, dan juga pengalaman...mmg kaum lelaki lah yg senang untuk berubah ati.....contoh....si lelaki berkapel ngn si perempuan selama beberapa tahun..then ade badai yg menjelma mnyebabkan hub goyah....sedang hub mereka ibarat telur dihujung tanduk.....si lelaki terjumpa org lain.....tros si lelaki mngambil keputusan mnjadikan org lain itu sebagai permaisuri dihati.....manakala si perempuan tetap sendirian tnpa ada pengganti......
can u imagine si lelaki yg mencintai si perempuan selama beberapa tahun tros switch kecintaan beliau kepada org lain yg baru dikenali beberapa minggu??
knp la si perempuan xbleh nak wat mcm tuh gak ekk.....
tapi papepon...setiap org adalah berhak terhadap hati masing2...nak bubah ke...xnak bubah ke.......cume aku kurang senang jek ngn golongan 'sumpah2' ni.....kejap A....kejap B...... mnyusahkan masyarakat jek......yelah...utk kes si kakak td...kan akan mnyusahkan mak bapak si bf serta mak bapak dan adik si kakak......semua akan terlibat...nak2 klo ade atok nenek si kakak lg....huuuuu....harubiru beb...

kesimpulannye.....sebelum kite wat keputusan...makesure kita tegas ngn keputusan kita...jgn jadi mcm lalang......letakkan sikit value 'emphaty' dlm hidup.....sbb ape2 perubahan...mungkin boleh mnyebabkan kecederaan ati....kesakitan jiwe....dan mungkin boleh berlaku pembunuhan perasaan....

fikir2kanlah dan selamat beramal....


p/s: aku terasa begitu formal semasa menulis entry ni...haisyy....bia betol.....okla...mari kite tenangkan minda ngn melihat gmbar basikal di bawah ni....



lokasi basikal ni adalah di halaman rumah Ali Azaraei........slame lapan belas kali aku g umah die aku xpenah pasan kewujudan basikal ni....so after this aku xkan sesat lg la dlm mncarik umah Ali.....ngeheheehe...
Ali taun depan ko jgn ubah posisi basikal ni plak...kang aku sesat utk kali kesembilan belas kali plak nak g umah ko.....

6 comments:

  1. Huhuhu..wai..hati manusia ni kadang2 x kuat.Kejap ok,kejap x .Takut gak dgr mcm tu kan? pokok pangkalnya hati.kalau hati tu kuat,maka kuatlah insan tu..kalau x ..makanya jadi macam hal mamat tu,nak pinang kakak,nampak adik terus berubah hati.

    ReplyDelete
  2. yup btol tuh...lagi satu tgk iman seseorang tuh gak...iman kuat xdela ati nak bubah ngn senangnye....
    tapik kes si kakak tuh...aku mmg xbleh blah ah...ade gak manusia mcm tuh wujud kat bumi ni ekk...

    ReplyDelete
  3. ayaks.....hati mcm lalang.....dalam menentukN pilihan idup pun leh berubah...mcm sesumpah....... aku rasa si lelaki tuh xtau kot naper dia bercinta....mungkin dia ingat cinta tuh mcm tangkap ikan di longkang...kejap nak yang ini..kejap nak yg itu....hampes......dia uat cinta mcm sampahh...arghhh...biar lah.....yg pnting aku bukan begituh walaupun aku sorang lelaki....one thing...aper kene mengena iman ha dalam kes mamat nie.......pada aku iman xada kaitan langsung....cuma lelaki itu terlalu mencari kesempurnaan hingga dia tdk sedar yang dia juga ada kelemahan.....

    ReplyDelete
  4. beb...maaf aku nak tanya sikit....ehh..si lelaki boleh ikut sekali ker beb dalam majlis pertunangan itu...?aku xpenah lihat ah beb...stahu aku lelaki xblh ada sama dalam majlis tuh........heheeh..[aku lum tung sbb tuh aku x tau...]

    ReplyDelete
  5. epin: of kosla iman ade kaitan...kan iman tuh letaknye dlm ati manusia.....

    ehh beb...skang zaman da bubah la....abg aku time tunang dlu pon ade dlm majlis n pakai baju sedondon lg tau....skang org tunang da mcm kawen maa....siap ade pelamin sket....dasat kan...

    ReplyDelete