Wednesday, May 20, 2009

aDakaH DuniA iNi aDil????

"Life is not fair..."
slalu xdengar statement cani..mesti slalu kan.. n mesti korg pon akan slalu sebot statement ni ble rase teraniaya...
aku beminat plak nak timbulkan issue tntang keadilan ni since aku pon slalu rase mmg xadil..tapik as long as aku percaya pada qada' & qadar..maka aku akan cuba menyedapkan ati sendrik ble terasa mcm teraniaya...
tapik kan..aku kdg2 terpiki..yg slalu membuat sesuatu tuh x adil adalah manusia sendrik...sengaja nak mnganiaya manusia yg satu lagi utk kepuasan..puas ker?
kenapa susah ek nak dapatkan keadilan ni...
lagi satu...ade jugak ketidakadilan yg mmg sudah ditentukan oleh Tuhan utk menguji hambanya...contohnya..macam aku...
sejak aku diuji oleh mcm2 dugaan..aku hanya mampu redha jek..
dulu aku sering rase akulah manusia yg slalu mendapat tuah....mase skolah2 aku bukan pandai sgt..golongan kasta bawahan jugak...tapik berkat doa..aku dapat masuk matrix..n waktu matrix aku ni kire parasit yg slalu mnghasut org agar xstadi..n berkat doa lagi skali..aku brjaya masuk UM..universiti pilihan kelima aku..seb bek xdilelong..sbb CGPA mcm lahanat sket..huhuh...
Zaman kampus UM plak...aku blaja so-so la..kdg mcm rajen,kdg mcm hampes...ponteng class xpayah cakap..tapik Alhamdulillah..CGPA aku ok semua n melepasi tahap yg aku inginkan...
tapik...semua tu berubah ble aku mula melepasi alam U...ade yg kate..'tulah...stadi utk exam jek..kan da jadik cmni"...errr...mereka2 ni hakim ke senang2 nak menghakimi aku...xpe2 aku sabar lagi..coz mybe ade yg btulnye kot...
then ade plak yg kate..."rezeki ko mahal la...mesti dlu ko ada wat dosa truk"..mak aihh!!...ni lagi la..malaikat Raqib dan Atib ke tahu sume dosa pahala aku...
2008 merupakan tahun dimana aku mengalami satu keruntuhan moral serta kehilangan semangat terhadap diri sendri...nak tau kenapa??
tatkala aku gembira melihat kawan2 aku sume da masok Petronas....n aku pon bercita2 utk ketempat yg sama...aku mndapat berita yg aku da dikire failed utk memasuki company yg gah itu...walaupun interview trsebut success...
apakah??
dan selepas aku 'failed' utk ke company tersebut...interview yg berikut2nya..(adalah dlm 20 interview) pon failed dgn cemerlangnye....mcm ade satu saka yg ikot aku untuk failed...argghhhh!!!!
waktu tuh rase mcm xnak hidop da..
yela..terkontang-kanting di Kota Metropolitan mncari kerja..
tapik..atas sokongan dan dorongan org2 tersayang...aku hidop gak..uhuhuhuhhh...
2009...hurmmm...aku xtau lagi tahun ni tahun bertuah atau tahun yg akan berlaku byk ketidakadilan utk aku...
xpe..aku redha jek if ape2 berlaku..telan je la semua..aku kan COOL....awek cool mn leh cepat melatah kan...
orait!!..chalo!!

5 comments:

  1. hey cik Y... kalo nk diikutkan.. cerite saya lebeh kurang cam cite anda.. tp kan.. yg lennye.. ko da dapat keje..
    aku nih terkapai2 da mcam tanak idup pun ade.. ehuhuhuhu :P
    babe.. percaya la kadak dan kadar..
    DIA sentiasa bersama hamba yang teraniaya.. :)
    keep on doa.. :)

    ReplyDelete
  2. hurmmm..dapat pon tapik still kontrak beb...
    maseh xmnjamin mase depan...
    mcmmane ni..
    huhuhuhuh...

    ReplyDelete
  3. ok beb...aku nak jd budak baik jap.....(plinkkk..!!!)....berdoasa tau mempertikaikan ketentuan tuahan.....ko redha tapi ko mcm x ikhlas.......tuhan x bagi matahari...tuhan jgk x bagi hujan...sbb tuhan nak bagi ko pelangi.....lagi satu ha...ko penah tanya tak beb diri ko saper nak jadi hakim kat dunia nie....?....kita nie hamba beb....apa yang ko ada hanya pinjaman...sampai masa tuhan akan ambik balik apa yang ko ada....so KESIMPULANYA....hargailah apa yang ko ada sblm ia diambil balik...jgn terus mengharap sst yang x pasti tapi jgn pula ko berhenti mengharap........ok...(plink...!!) kembali aku pada yang asal.....kuang..kuang...kuang....

    ReplyDelete
  4. come on Adawiyah.
    jgn merungut tentang ketentuan kehidupan.
    org yg xtau bersyukur jer yg wat camtue.
    at least, ko masih ada ruang utk diberikan tugasan dan jawatan di tempat ko.
    walaupon hanya kontrak [sementara], ko kena buktikan juga yg ko mampu tanggung sume tue.
    isk isk..mau cakap aku baik sgt pun tidak.
    tp...ko perlu sedar.
    wake up dude.
    mane2 pun manusia bole berjaya.
    xpun...ko anggap jer Tuhan nak uji ko dan setiap ujian yg Dia beri tue adalah tanda Dia syg pd ko.
    be positive k =)

    ReplyDelete
  5. baiklah! baiklah!....aku xkan merungut lagi...aku juz nak berkongsi pengalaman hidop jek...aku bersyukur dgn sume y terjadik pada aku n anggap sume tuh ujian dr Tuhan yg Maha Esa....Tuhan sayangkan aku so that Dia uji aku...

    cuma kdg2 yg wat aku down is kehidupan aku yg terkontang-kanting skang...aku xleh nak manage jalan hidop sendrik....n i'm still searching for the light of life...

    nway..thanx guys...sbb korg bg kate2 motibasi tuh..nmpak sgt kor sume sayang kat aku...hahahahaha!!!!

    ReplyDelete